SETIAP HARI MINUM AIR KOTOR - BETUL KE AIR PAIP KITA KOTOR??

Idea... idea datang dari mana-mana jer. masa ni aku tengah berlawan dengan nafsu mengantuk aku dalam kelas. oh kelas..sangat boring rasa macam nak buat satu sistem untuk direct belajar dari rumah jer.. sangat mengantuk sambil menguap beberapa kali. dan time-time ni lah telingga mula mendengar kod kod etika seorang engineer. oh .. melihat masa ni kenapalah lambat sangatkan berjalan. disaat aku diserang kemengantukkan tu telingga aku mendengar sesuatu yang best macam disua muzik dari semua arah.. PPM...MMP... WMP... apa kah itu.. oh tak dapat mengangkap lagi.. al maklumlah... rasa mengantuk menguasai diri... tertiba lagi suara lecturer berbunyi air kotor...air malaysia kotor.. air paip tulah kotor..besi...aluminum semua kita dah pernah minum...


wah.. ni macam best jer ni.. sambil aku geleng-geleng kepala, bukan tanda aku tak faham. tapi aku cuba mencari kesegaran baru dalam suasana yang hening ni. dup dap dup dap aku dengar pelahan-lahan macam nak pergi skodeng orang. oo rupanya lecturer aku tengah bercakap pasal penapisan air paip yang digunakan sekarang. ohh...ingatkan apa lah tadi.. belajar engineering electronic tetapi pusing pi ceramah pasal air pulak.. pelik gak tu... aku pun tongkat lah dagu dengar cemarah tu sampai habis..dalam kepala otak aku ligat mengoogle dan menyimpan data-data yang diperlukan. ok.. sekarang masa nak slide show balik.
yang ini WPM jenis portable


kesimpulan yang dapat aku simpulkan dari kesimpulan yang dibuat oleh lecturer aku tu.. ha mai sini orang-orang kampung ceq nak habaq sikit yang air yang dok kita guna tu kotoq sebenarnya. ehh apa pula kau fitnah.. betul... ini bukan cubaan... ini betul-betul... memang ler kita tak nampak kekotoran tu sebab tu kena guna WMP iaitu Waterproff Multi Parameter.
penapis air biasa yang penuh dengan kotoran..yark

standard air yang selamat mempunyai bacaan dibawah paras 10 dan kebiasanya air paip yang disalurkan dirumah adalah 5. sebenarnya air paip kita tu bukanalah bersih sangat walaupun korang dah masak dengan kepanasan tahap didih melampau sekalipun sebab struktur-struktur besi,cat,aluminum dan sebagainya masih wujud lagi. kalau tak caya korang pergi test guna WPM ni.. try bandingkan dengan air mineral yang korang beli kat kedai tu. confirm punya.
kotoran air paip tahap melampau

dari apa yang aku tahu Negeri Selangor mempunyai kualiti air yang paling teruk sebab aku pernah dok selangor.. area damansara. air paip mempunyai lebih klorin dari negeri lain. lepas tu kalau pasang penapis air yang selalu kita pasang kat rumah tu confirm tak lama lepas tu penapis dia kotor. kejap je dah kotor dan berkeladak. so sesape yang mementingkan kebebersihan korang boleh ler beli Alat kualiti air ni iaitu WMP.. harganya aku tak dapat kenal pasti dalam ringgit malaysia. nampak sangat rakyat kita ni tak ambik tau pasal benda ni. no komen..
jangan memcemarkan sungai macam ni

p/s:: nak minum belilah air mineral kat kedai. confirm bersih. dan nasihat kerajaan.. jangan mencemarkan alam sekitar dan juga sungai.. saper ditangkap membuat kesalahan tersebut boleh di bako..kita bako.kita bako

yang bawah ni link group untuk blogger yang aku buat. sesaper nak join silalah datang.
Share on Google Plus

About Bro Aim

Simple and clean. Banyak berada di kubu sambil menyiapkan beberapa projek bawah tanah. Kadang-kadang sempat juga melayan hobi memancing. Boleh rujuk di ||Tepen Caster
    Blogger Comment
    Facebook Comment

34 comments:

  1. menarik, izinkan saya mengambil link anda. InsyaAllah, saya akan membuat entri mengenai proses rawatan air. =)

    ReplyDelete
  2. btol tu. setuju yg air kita ni mmg xbersih. saya pon pakai filter kt rumah. sekejap je dah kotor. spatutnya kerajaan kena subsidised atau kasi rebat kpd rakyat yg ada inisiatif beli water filter sendiri yg agak mhl skg ni.

    ReplyDelete
  3. Memang betul tu. Saluran paip air bawah tanah kita berkarat sebab setiap hari air mengalir dalam tu. Pertukarannya ada tempoh masa tertentu. Jadi kita tak boleh mengharapkan sangat servis penukaran paip dari mereka. So kita kena beli penapis air seperti tu untuk dipasang dirumah.

    ReplyDelete
  4. betul tu..air tu kalau try hidu je dh bau klorin~

    ReplyDelete
  5. kita semua dh pernah minum air karat ni!!! cepat gi cuci sampai lebam :p

    ReplyDelete
  6. yekkkk.....
    bkn kt slangor jew air kt kelantan pon sama..kotor.
    pnh dok kelantan 3 ari je kt umah makcik, tp air nyer nauzubillah...bkn takat air kt sinki, air nk mndi pon kotor...
    yekkkkkk.....
    org kta air kt perak yg terbersih..betul kew???
    wawawawa.....
    btw..nice entry....

    ReplyDelete
  7. memang geng.. rase macam kotor je.. tak tulen.. penaapis pon cepat je kotor..

    ReplyDelete
  8. CERITA AKU DAN SESUATU
    -Bro Ery-

    Dulu pernah ada orang nak jual penapis air jenama Diamond. Tapi bila dia sebut harga macam nak hentak-hentak je kepala sendiri dekat dinding. Apa ke mahal nak arwah.

    ReplyDelete
  9. air kita memang kotor. sebab tu tiap-tiap hari ada je orang g klinik @ hospital.

    ReplyDelete
  10. ermm... penapis air pun dah mcm2... mula2 jual yg kat paip utama depan umah, pastu jual pulak yg kat sink dapur... skang ade yg besar lagi duk kat depan umah.. dah mcm oksigen yg g menyelam (tiang bendera tegak jer... kalau tgk mlm2 dah mcm pocong berdiri jer...huhu...)

    jadi belilah penapis air RXwater... harga berpatutan.. sape nak beli leh contact kat blog aku k... ahhaa...

    En Aim, tumpang promote yer.. tQ ;p

    ReplyDelete
  11. takut plak akan affect kesihatan =.V

    ReplyDelete
  12. haha, air mineral jgak lahh yg mjd pilihan.

    ReplyDelete
  13. memang air kat malaysia ni kotor, even dah bukak paip lama pun still nmpk lagi warna merahnya.

    ReplyDelete
  14. xsuka, xsuka, xsuka...

    Mmg kdg2 air keruh ja...

    ReplyDelete
  15. tak boleh minum air paip kedah dan perlis T_T sekali teguk je terus demam esoknya. nampak sangat kotor kan T_T tapi dah dekat 4 tahun duduk perlis. Entah berapa kotak air yang dibeli pun tak tau..

    ReplyDelete
  16. dulu selalu msa duk asrama suka minum air water cooler huhu...tak taw pun pasal tu dulu hoho sian kan la ni dah taw tak minum dah la...huhu

    ReplyDelete
  17. @Nor Suhaizasaya orang perak..hehe..pernah minum air tali air jer dulu..

    ReplyDelete
  18. @dila baharsempat lagi tu nak promote..hehhe

    ReplyDelete
  19. @storyfrommekita salahkan air..bako bako bako..errr air boleh bakar ker?

    ReplyDelete
  20. @efaterus taubat nasuha ker??huhu

    ReplyDelete
  21. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  22. eiii...patot ler rase laen mcm je air kat umah...jom...kite bako...ltk minyak petrol byk2 pastu kite bako....KITE BAKO!!!hahaha...ape lah...sian kat air....nnti 'koho' kotor la air tu...blh nk pinjam post ni ltk kat blog saya???

    ReplyDelete
  23. @AnisMega1234boleh jer kalau kena dengan caranya

    ReplyDelete
  24. boleh x saya ambik entry ni utk letak kat blog saya.

    bkn ape atas kesedaran bhw kualiti air kat selangor nie dh semakin parah,jadi saya mengambil inisiatif berkongsi produk penulin air ro mampu milik dgn hanya rm110 sebulan+fungsi 4 in 1 sambil2 menambah pendapatan.

    nak tau detail singgah2lah ke blog saya www.welovecoway.blogspot.com

    tq tuan rumah...

    ReplyDelete